Monday 21 March 2011

Mencari Sinar

Suatu ketika...
Aku pernah kecewa,
Aku pernah terluka,
Aku pernah sengsara,
Jua pernah menangis.

Namun...
Aku kini mula menyedari,
Perjalananku masih bujang,
Pencarianku masih jauh,
lalu aku mengisafi diri,
Ku mulakan hidup baru,
Ku teruskan langkah penuh cita,
Ku semaikan keazaman setinggi gunung,
Berbekalkan semangat waja.

Hidup perlu tabah dan sabar,
Hidup perlu berani dan cekal,
pendirian mesti tetap dan teguh,
Semangat harus kental dan tinggi,
Barulah kejayaan dapat digenggam,
Kebahagiaan bisa dimiliki.

Kini...
Aku bertekad dan berazam,
Aku tak akan kecewa lagi,
Aku tak mahu terus terluka,
Akan kuhapuskan segala derita,
Akan kulontarkan luka dan lara,
Biarlah kepedihan semalam berlalu pergi,
Aku akan mengatur langkah,
Meninggalkan kepahitan lalu,
Akan kucari sinar pelangi,
Demi mewarnai kehidupan mendatang,
Dihari esok dan jua selamanya.

Tuhan!
Restuilah perjuanganku,
Titiskan setitik cahayaMu,
Untuk menerangi perjalanan sepiku,
Menuju lorongMu yang hakiki,
dalam mencari sinar ketenangan,
Sepanjang meneruskan sisa kehidupan.

No comments:

Post a Comment